x   Wstęp    Światy    Fandom    Alternatywy   x   
          BNE

   Nazwa BNE to skrót od Brand New Existence* - chwytliwego tytułu fanfika ( który ostatecznie nigdy nie powstał ) autorstwa Shu; fanfik ów miał wg początkowych założeń liczyć sobie ( skrupulatnie wymierzone!) dziesięć stron oraz opiewać dzieje romansu między Subaru Sumeragi, jednym z głównych bohaterów oryginalnej mangi X/1999, oraz Shinsei Katso, autorską postacią Shu obmyśloną specjalnie na potrzeby tegoż dziełka. Działo się to w lipcu 2005 r.; zapoznawszy się z serią anime X/1999, Shu podzieliła się z Yuki swoimi wizjami, do których ją finał owej seriii zainspirował. Ciemny park w środku nocy, siedzący samotnie na krawężniku jasnowłosy chłopiec, i mijający go Subaru, w swoim nieodłącznym prochowym płaszczu, z równie nieodłącznym papierosem w ustach. A następnie, krótka lekcja nieugiętej radości życia, bez względu na tragedie, jakie to życie może nam zgotować, udzielona Subaru przez kogoś, kto powody do czerpania ze swoich dni jakiegokolwiek szczęścia miał równie znikome, co sam niegdysiejszy 13. przywódca klanu Sumeragi.
   Tak przedstawiał się zarys tego skromnego w zasadzie projektu; wkrótce Shu przyszło popełnić jeden z bardziej kardynalnych błędów w skali całego jej ziemskiego bytowania, który przesądził o jej losie na co najmniej kilka kolejnych lat - mianowicie, przyznała się do całego przedsięwzięcia Yuki. Yuki akurat była na trwającej wówczas już ponad rok fali intensywnego wczuwania się w Subaru w ramach własnego fanfika, Project: Yuuzai, tym razem dotyczącego bezpośrednio fabuły X/1999 - do pomysłów Shu podeszła zatem nader entuzjastycznie, i tak od słowa do słowa ( wymienianego drogą esemesową ) obie przeszły do wizualizowania pewnego dialogu pomiędzy Subaru a Shinsei, gdzie Yuki odpowiadała za tego pierwszego, Shu zaś - za drugiego.
   Dalsze wypadki potoczyły się błyskawicznie. Shu i Yuki wspólnie podjęły decyzję, że historia Shinsei i Subaru będzie bazowana nie tyle na oryginalnym X/1999, co właśnie na Project: Yuuzai, a ściślej, na jednym z możliwych dla Subaru wariantów zakończeń tej opowieści. Marzenia o dziesięciu stronach prysły, gdyż Shinsei w okamgnieniu dorobił się biografii wszystkich swoich osiemnastu dotychczasowych lat, tyleż szczegółowej, co traumatycznej. Pomału, choć spontanicznie, wprowadzane były do historii tych dwóch kolejne postaci, które urozmaicały istniejące wątki i pomagały snuć nowe - byli to m.in. Shinji, małoletni acz przemądrzały podopieczny Subaru, Mano - najlepszy i jedyny przyjaciel Shinsei, czy wreszcie Tochi - nieco sadystycznie usposobiona wobec syna matka Shinsei. Z czasem zamykanie fabuły w przedziale marzec - lipiec 2001 przestało twórczyniom wystarczać, wobec czego zaczęły obmyślać dzieje swoich bohaterów w epoce o dziesięć lat późniejszej, gdzie mamy okazję poznać Shinsei i Subaru jako szczęśliwe ( choć czasami burzliwe ) nieformalne małżeństwo, a Shinjego jako nieco neurotycznego młodego mężczyznę zmagającego się z brzemieniem ponurej przeszłości oraz wątpliwej przyszłości. Nowe okoliczności sprowokowały powstawanie kolejnych postaci, jednak ich krąg wciąż nie był na tyle szeroki, aby można było mówić o ekspansji demograficznej.
   Przełom nastąpił w chwili, gdy Yuki uznała, że trudno jej się bawić jednak w tego Subaru bez Mizuki, czyli jej własnej postaci przypisanej Subaru w rzeczonym Project: Yuuzai. Postanowiono więc spróbować opisać w kategoriach BNE inną wersję zakończenia Project: Yuuzai, tę, w której Mizuki pozostaje przy życiu, a więc i przy Subaru. Zaowocowało to nie tylko pokrętnym bigamicznym układem między Subaru a jego dwojgiem rozkochanych w swoim Młodym Bogu wielbicieli, ale również masowym zalewem uniwersum BNE kolejnymi postaciami, z czasem coraz bardziej odległymi od pierwotnych bohaterów BNE, i coraz niklej z nimi powiązanymi.
   Dzisiaj, po upływie ponad trzech lat, z rdzennego BNE pozostały tylko szczątki, bardzo niewiele postaci pozostało na przypisanym sobie początkowo miejscu, a i te uległy niemałym przeobrażeniom, tak, że dzisiaj niewiele przypominają swoje wcześniejsze odpowiedniki. BNE właściwie obejmuje mnóstwo drobnych światów, przeplatających się i przenikających miejscami, jednak w dużej mierze autonomicznych i odrębnych, nie wywierających na siebie bezustannego czy bezpośredniego wpływu. Najbardziej aktywne pozostaje niezmiennie ognisko Rusha, czyli masywny wątek zainicjowany przez Ichiro „Itchana” Shiiganori, przybranego syna Mizuki i Subaru, oraz Fuyu Kinokoe, najlepszego przyjaciela Shinjego od czasów gimnazjalnych. Jednak również inne wątki bywają aktywne od czasu do czasu, przechodząc różne stadia rozwoju; inne osiągnęły już etap swojej maksymalnej stabilizacji i nie ma powodu niczego w nich modyfikować ani rozbudowywać, jeszcze inne naturalnie obumarły, stanowiąc dla autorek teraz głównie wartość sentymentalną. O wszystkich tych światach, nowszych i starszych, aktywnych i zastygłych, spróbujemy wam teraz - jak zen pozwoli - opowiedzieć.


* Sama nazwa: Brand New Existence jest wielce kreatywnym acz nieco nadmiernie górnolotnym patentem Yuki na tytułowanie wytworów literackich poprzez tłumaczenie na dowolny język ( tzn. najczęściej angielski ) imienia i nazwiska protagonisty utworu. Stąd, Brand New Existence wzięło się od Nowego Życia, Nowe Życie od Shinsei Katso... a Shinsei Katso wziął się stąd, że Shu podpatrzyła ponoć na jakiejś stronie, iż "shinseikatso" oznacza rzekomo po japońsku właśnie "nowe życie". Co jest oczywistą brednią, bo w japońskim, przynajmniej współczesnym, nie ma takiej sylaby jak "tso", a imię Shinsei powinno się wywodzić ostatecznie od zestawienia "shinseikatsu". Ale Katso już się przyjął i zaczął jako Katso w autorskiej świadomości funkcjonować, więc taki niepoprawny się ostał. Sam motyw Nowego Życia był dla fabuły w jej pierwotnych zarysach w każdym razie bardzo ważny, gdyż rolą Shinsei było zostać nowym życiem dla udręczonego Subaru, oraz samemu to nowe życie zdobyć - dzięki istnieniu Subaru i dzięki jego obecności. Z czasem również ten element gruntownie się zmienił, w miarę jak działalność Shu i Yuki odbiegała od Shinsei, Subaru i ich wzajemnego dla siebie znaczenia...ale samo hasło BNE pozostało reprezentatywnym znakiem dla całego uniwersum, i jako takie utrzymuje się do dziś.

Rush

   Tytułowa piosenka Tomokazu Sekiego jest reprezentatywna treścią i przesłaniem dla tego wątku BNE, ze względu na swoją rolę w ich życiu zajmującego wybitnie poczesne miejsce w sercach i umysłach swoich autorek. Jego początków zaś należy upatrywać w okolicach listopada 2005; wtedy to Shu zwierzyła się Yuki na temat postaci niejakiego Ichirou, który miał być prototypowym Shinseim, a ponadto rudym, semem i muzykiem ( sam Shinsei, pozwolimy sobie zauważyć, ostatecznie okazał się: blondynem, ukiem i malarzem ). Kilka luźnych wizji kontaktów takiego Ichirou z istniejącymi wówczas członkami rodziny Sumeragi sprawiło, że zachwycona Yuki poprosiła Shu o wprowadzenie Ichirou do fabuły BNE jako kolejnego adoptowanego syna Subaru i Mizuki. I tak, już następnego dnia Ichirou, mentalnie elektryzując wszystko wokół, aklimatyzował się w swom nowym domu, natomiast z kolei to Shu miała prośbę - by wymyślić Ichirou jakiegoś chłopca, który pozwoli mu uwierzyć w miłość...Byle sprawnie, gdyż - tutaj prośba zamieniała się w szantaż - jeżeli Ichirou nie zostanie odpowiednio szybko zaspokojony, rzuci się na swojego nowego przyszywanego brata, Shinjego. A do spełnienia tej groźby nie wolno było za żadne skarby dopuścić...
   ...i tak powstał Fuyu Kinokoe, kolega Shinjego z tej samej klasy w Akademii CLAMP, białowłosy, czarnooki, genialny pianista, który zawsze wie, czego chce - i zawsze musi o tym przypominać całemu światu, nawet, gdy światu już uszy spuchły od słuchania tej maksymy. Widząc Ichirou pierwszy raz - w drzwiach łazienki w domu Sumeragich, wychodzącego spod prysznica, mokrego i owiniętego tylko ręcznikiem wokół bioder - również wie od razu, czego chce, i postanawia nie dać już Ichirou spokoju, wpraszając się zarówno do jego życia, jak i do jego muzyki. I tak, z historią związku Ichirou i Fuyu - relacji pełnej wzlotów, upadków, zwichrowań, ale nade wszystko nieodpartego wzajemnego przyciągania, którego nie może ostatecznie podważyć żadna ze stron - związana jest nierozerwalnie historia Cobalt Blue, zespołu rockowego założonego i kierowanego przez Ichirou.
   Samo Cobalt Blue doczekało się personalizacji dopiero dwa miesiące później, w styczniu roku 2006; aż do tamtej pory uwaga autorek skupiała się wyłącznie na związku Fuyu i Ichirou, oraz na zawiłościach rodzinnych tego drugiego - zespół był dla nich wyłącznie tłem, które miało po prostu tam być i nie zawadzać, członkowie nie byli znani ani z imienia, ani z funkcji. Styczeń przyniósł zasadnicze zmiany na tym polu; perkusista Eizo Kimura i basista Kyoji Takemoto bazowani byli przy tym na niegdysiejszej formacji z solowej twórczości Shu sprzed kilkunastu miesięcy, natomiast gitarzystka Yoru Gekimada była oryginalną, pozbawioną wszelkich wcześniejszych odniesień postacią Yuki. Dosyć zaskakujące było to, że w maju tego samego roku dołączył do nich kolejny, nieplanowany gitarzysta, Kintarou Tatsuya – i chociaż dopiero stosunkowo niedawno udało się ustalić, jak Cobalt Blue rozdziela role pomiędzy swoich trzech gitarzystów tak, by żaden nie był bezrobotny ani nie robił sztucznego tłoku, to jakoś nikt nie miał wątpliwości nigdy, że Kintarou jest pełnoprawnym członkiem zespołu tak samo, jak cała podstawowa piątka.
   Koniec lutego 2007 przyniósł pomysł spisania historii Ichiro*, Fuyu i zespołu w formie fanfika; wbrew różnym przeciwnościom oraz wypadkom losowym, w kolejnym miesiącu Yuki spisała pierwszy, próbny rozdział owego fanfika, który przybrał formę pierwszoosobowej, teraźniejszej relacji Kinokoe z kolejnych wypadków, począwszy od stycznia 2009. Na tym też rozdziale zawieszono produkcję na dłuższy czas; Yuki wracała do niej nieśmiało w październiku 2007, w obliczu przedłużającego się kryzysu i niemocy względem leciwego Project: Yuuzai. Yuuzai zostało porzucone definitywnie w listopadzie, i od tamtej pory Rush stanowi niepodważalny piśmienniczny priorytet w repertuarze Yuki.
   Z uniwersum Rusha związani są, rzecz jasna, nie tylko sami muzycy, ale też ludzie z ich licznego otoczenia - rodziny ( w tym, z czasem, potomstwo, w niektórych przypadkach lepiej znane z ilości, niż z imienia...mrug do Eizo ), przyjaciele, oraz inne autorskie zespoły Shu i Yuki działające na scenie muzycznej BNE, takie jak Kurenai, Kumoiro, czy... nieznana wciąż z nazwy grupa Shirase Sumeragi. Jest to w każdym razie naprawdę mnoga grupa postaci, z żywotnymi tendencjami do ciągłego rozmnażania się.

*Z czasem imię Ichirou zostało zmienione na Ichiro, aby można było zapisać je ideogramami oznaczającymi "jedną drogę".





<-- back